Siis, kui Saare poodi
ümbritsevad üheksakordsed majad Annelinnas olid isegi veel hallimad ja
ilmetumad, kui praegu, ja kui selle kõrval asunud tiigi ääres kasvasid alles
noored puuistikud, tekkis tolleaegse 15. keskkooli poe poolsele, vahetult
punase telliskivimüüri kõrval asunud keldriseinale ühel 95. aasta kevadisel
päeval suur värviline graffiti. “SATELLIIT”.
Üheks grafiti autoriks oli
mulle juba varasemast ajast tuttav, tänaseks avalikkusele tuntud fotograaf ja
disainer Martin “Lazer” Lazarev.
Kosmilise
nimega graffiti tekkepõhjus peitus selle kõrvale jäänud ukse taga.
Kuigi
nime järgi võiks justkui arvata, et ukse taga oli mingi “SAT-TV vaatajate
klubi” või “Noorte astronoomide ring”, avanes selle ukse taga hoopis
teistsugune maailm. Keldriööklubi maailm. Ehk selle keldriukse taga oli
tänapäevaste ööklubide eellane keldriööklubi, kuhu sai pileteid osta tolleaegse
legendaarse ja kurja, alatasa tõreda olemisega Koristajatädi käest.
Mõneti
tähelepanuväärne on fakt, et see ei olnud ainus tol ajal keldris tegutsenud
ööklubilaadne toode. Ka Tähe tänaval korporatsioon Rotaliale kuulunud hoones
asunud R-klubi (hilisem Delia) ja Pargi tänaval asunud Varjend olid mõlemad
maapinnaga sellises suhtes, mis andis õiguse neid keldriööklubideks nimetada.
Kui
jutu algusesse tagasi minna, siis tuleb ajaloolise tõe huvides märkida, et
käesoleva loo keskmes asuva “keldriööklubi” hiilgeajad jäid siiski noorteklubi
“Halley” eestvedamisel loodud “Anne Centrumi” aegadesse.
Asjaosaliste
sõnul loodi see aastatel 92-93 klubiga seotud eestvedajate ja
kooliõpilaste poolt, kes ehitasid
klubi kujundlikult väljendudes
sisuliselt “labidatega” kooli vahetundide arvelt valmis. Eesmärgiga luua linna
kõige vingem ja popim diskoteek.
Võib
öelda, et mõneks ajaks see neil ka õnnestus, sest suhteliselt pisikeses ja
täissuitsetatud ruumis esinesid vahelduva eduga
2 Quick Start, Kuldne Trio, Marju Länik ja paljud teised väga tuntud
nimed. Ja muidugi enamik tolleaegsetest ning ka senini tegutsevatest üle riigi
tuntud diskoritest.
Loomulikult
oli klubis esindatud ka kohalike DJ-de paraad. Näiteks Ervin Hurt ja Marko
Kiljak. Aga ka tolleaegse esinejanimega
DJ Bobo, kes mängib tänaseni plaate, kuid kasutab oma pärisnime Veiko Värv.
Samuti 155 cm pikkune DJ Mr. Big.
Klubi
tippaegadel loosis Tartu Raadio ülipopp saade “Saame kokku” nendele üritustele isegi priipääsmeid välja.
Kui keegi ei mäleta, siis oli “Saame kokku” selline saade, kuhu (tihtipeale
kerge voolu all olnud) noored said otse-eetrisse helistada. Kõnede eesmärgiks
oli tutvumine ja/või mis iganes teiste
tagamõtetega kohtumine vastassugupoole esindajatega.
Nagu
ikka, tuli eetris maha hõigata enda või seltskonna sotsiaaldemograafilised
tunnused, potentsiaalsete kohtingule või ühisüritusele tulijate strateegiliselt
olulised tunnused, küllakutsuja(te) poolt pakutava sündmuse või ürituse sisu ja
formaat.
Tavaliselt
oli selleks korteriläbu Annelinnas, naistevaeguses
vaevlevate kuttide sünnipäevapidu, lõkke- ja notiõhtu Kabina karjääri ääres
ning suvilapidu Ihastes, aga ka niisama tinapanek Anne tänava lähedal asunud
garaažikooperatiivi ühes moodsamaks sisekujundatud garaažiboksis. Muidugi oli
ka soliidsemaid “saame potentsiaalse pikaajalise suhte eesmärgil” tuttavaks
kõnesid, aga valdav osa neist oli minu mäletamist järgi seotud tol ajal
populaarse sõnaga “pinnakas”, kus sai enne diskole minekut “tinti panna”. Et
siis pärast seda koos uute tuttavatega näiteks Auditooriumisse, Kaunasesse,
R-klubisse või Anne Centrumisse minna, sealt aga võimaluse korral jälle tagasi
pinnakale, kes tinapanemist jätkama ja kes amelema.
Mälusoppides
kaevates tundub, et peamiselt viisid jalad väga suure osa “Saame kokku” kuulajaskonnast,
aga ka teisi diskohuvilisi, ikka selle viimase, Anne Centrumi juurde.
Sõltumata
sellest, kas sadas lund või lendles paplivatti, kogunes õhtuti nii tiigi äärde
pinkidele kui ka Saare poe parklasse suurel hulgal noori. Kusjuures ei saanudki
kunagi aru, kus oli rohkem rahvast, kas klubis sees või selle ümbruses väljas.
Koguneti paarikaupa, aga ka väiksemate ja suuremate puntidena. Viimased
moodustusid tavaliselt mõne “liidriomadustega” tüübi ümber.
Õhtupimeduses ja tumekollaste
tänavalaternate kumas oli juba eemalt näha, millisesse parklanurka liider end
positsioneerinud oli. Seda tänu liidri ümber
kogunenud käratsevale ning pingutades mürisevaid naerupahvakuid lendu
laskvate jäljendajate ja järgijate tõttu.
Üldjuhul olid liidrid
äratuntavad riietuse, oleku ja kehahoiaku järgi, kuid tollase subkultuuriga
kursis olijatele otse loomulikult ka nimede ja nägude järgi.
Altpoolt kirjeldama hakates
moodustasid liidrite riietuse (üldjuhul) pruunid kingad. Jalas olid neil
tumedamates toonides kottis (Adidase) dressipüksid, kõvematel kuttidel muidugi
Kappa dress, vahel harva ka teksad. Seljas oli Mustlase-Antsu rahvuskaaslaste
käest ostetud karvase kraega dermatiinist nahktagi. Kõige silmnähtavamaks
tunnuseks oli kiilaspead kaitsev silmini pähe tõmmatud soni, mille alt paistis
hooletult suunurgas tolknev sigaret, mida liider ei süütanud tavaliselt ise, vaid läitis kõige kiiremini
tuld pakkunud jüngri tulemasinast.
Väga oluline rituaal sellistes
kampades oli hammaste vahelt sülitamine. See pidev asfaldile lirtsutamine
vaheldus muidugi sidesõnade asemel kasutatud p...de, m...de, v...de ja
t...dega, mille abil liider mõnd lõuga andmist, tahakeeramist või koos üle
linna kuulsa kantpeaga tehtud vägitegusid kirjeldades jüngrite seas oma
respekti ja feimi tõstis.
Siin
ja seal käisid pudelid suult suule ja sigaretid mahvi- või kõssikaupa hambust
hambusse. Käratseti, naerdi, noriti, möliseti, kakeldi.
Kaklemis-
ja ööeluvarustusse kuulusid lisaks poksitrennis
ning tänaval omandatud oskustele ka nukid ja välismaa tuttavate abil kuskilt
sebitud pipragaas, aga ka mõni üksik nuga. Kuskilt mälusügavustest esile
kerkinud pildi järgi käis pidudel ka üks diskohuviline võitluskunstide meister,
kellel oli peol alati kaasas karate ja ninjafilmidest tuntud nunjacku.
Originaali puudumisel oli kuldsete
kätega karateka selle valmistanud harjavarre otsast saetud kahest jupist, mis
olid omavahel ühendatud loputuskastist vee pealetõmbamiseks ettenähtud ketiga.
Ajad olid siis sellised, et ei
möödunud vist ühtegi pidu, kui keegi poleks “vastu tatti” või “molli” või mõne
muu tolle aja slängis levinud füüsilise noomituse osaliseks saanud. Haruldased
ei olnud ka väiksemad ja suuremad kaklused
eestlaste ja venelaste vahel.
Sellele vaatamata olid peod nii
populaarsed, et vahele jääda ei tohtinud neist ükski. Markantsema näitena tuli
üks minu hea sportliku olemisega sõber, kes kahjuks aastaid hiljem autoavariis
õnnetult hukkus, 30-kraadise pakasega Tartust 25 km kaugusel toimunud
suvilajoomingult jala peole, kaaslaseks pudel “punamütsikest”. Kui keegi ei
mäleta, siis “Punamütsikeseks” kutsuti punase korgiga salaviina, mida teadjamad
kindlatest kohtadest osta said. Näiteks praeguse Sarapuu sulgpallihalli juurest
või ühest Ihaste suvilast.
Nende “müügipunktidega” seostub
veel üks omapärane vahejuhtum, kui surrogaatidest paiste joodud näo ja lömmis nina, kuid hingesoppidest äkki
esile kerkinud sotsiaalse vastutustundega müügimees sinna salaviina ostma
läinud sõbra käest käraka ostmiseks
vajaliku vanuse kindlaks tegemiseks dokumentide ettenäitamist nõudis.
Tihti oli kohal 90-ndatel oma
karjääri tipus olnud märulikangelase Schwarzeneggeri järgi hüüdnime saanud
Annelinna pidude hirm Schwarz. See oli tüüp, kes oma sihvkasuuruse ajumahu Vene
sõjaväest või kurat teab kuskohast muretsetud imettegevate metaani või muude
pulbrite ja hantliteks ning kangideks vormitud metalli koosmõju abil
korvpallisuuruseks pumbatud piitsepsite ja 12. keskkooli kõrval asunud
kaarhalli suuruse torsoga kompenseeris.
Muidugi oli seal peale Schwarzi
veel nii mõnigi sibulate imepulbrite ja jõusaali kuritarvitamisega liiale
läinud tüüp. Lisaks sellele, et need tolleaegsed spordiinimeste “toidulisandid”
ja dopinguained naistel vuntsid kasvama panid, avaldasid need mõju ka meestele.
Kui pärast pulbri- või
tabletikuuri läbitegemist vähemalt pool
aastat trenni otsa ei teinud, kasvasid
tõstmata jäänud sangpommid endisele spordimehele peki kujul alakõhu külge. Isegi molu läks paiste nagu täiskuu suuruseks
paistetanud ja rasvast nõretav lihapirukas, põsed aga olid laiemad kui õlad.
Kurikuulsasse keldriööklubisse,
selle ees asunud parklasse ja tiigiäärsesse parki sattusid üsna tihti veel ka
15. keskkooli kõrgusele ulatunud pöörde pealt jalalööke harrastanud Karim ning
ühe Eestis asuva etnilise vähemuse esindaja Mustlase-Ants, kuid vahel luusis
seal ringi ka endale üle linna nime teinud vargapoiss Virgo.
Üsna tihti oli kohal ka tol
ajal Buratiinoks ja/või Tsirkusevanameheks kutsutud, tänaseks strippar Marcona
tuntud tüüp, kes jäi silma oma aja kohta tavatult progressiivsete tantsuliigutustega.
Kui tantsimisest veel rääkida, siis hakkasid tol ajal levima Joel Juhti
tantsusammud.
Hüüdnimede lõputust reast olid
veel esindatud Patarei ja Proff, aga ka Silm, Kõrv ja muud kehaosad. Ja siis
muidugi väiksemat kasvu vene poiste suur lemmik, Anne katlamaja korstna pikkune
tüdruk hüüdnimega “Kraana”. Ümbruskonnas ning Annelinna tänavatel jõlkus ringi
USA-ks kutsutud pätt, kelle firmamärgiks oli keskkoolipoiste teksatagidest
ja korvitossudest väljatõstmine.
Tihti olid kohaletulnute seas kaks sõpra, keda ka mul
oli au tunda. Nende kohta liikus ringi legend, et kui nad kuskil ka ainult
kahekesi tina panid, siis sai vähemalt üks inimene ikka pasunasse. Ringi liikus
ka üks kurikuulus tüdrukute kolmik, kellest kahega ma isegi üsna hästi läbi
sain (olid mul alles tuttavad!). Nad käisid peolt peole isegi kutte peksmas,
kuid muidugi ei pääsenud värvitud küüntega rusikakangelaste käest ka nende
sookaaslased.
Kuigi tiigi vastas asunud halli
üheksakordse paneelmaja esimesel korrusel oli toimiv politseijaoskond, ei
vähendanud see klubis ning selle ümbruses toimunud pidevat madistamist,
joomist, laaberdamist ja lällamist mitte grammigi. Isegi mitte siis, kui nii
mõnigi vahejuhtum kriminaalseks kujunes.
Mida aeg edasi, seda rohkem
hakkas parklasse kogunenud noorte hulka ka
autodega “tegijamaid” diskohuvilisi ilmuma. Siis, kui suurema osa
tänaval liikunud autopargi akendest veel vändaga alla käis, oli parklas näha
nii Ford Sierrasid, Orione ja Scorpioid. Aga ka Opel Kadette ja Asconasid. Ja
muidugi kaheukselisi Honda Civicuid ja 3-se seeria BMW-sid.
Kaootiliselt tuhmkollast
valgust jaotanud tänavalaternate alla kogunenud autoparki iseloomustas lisaks
lagunemisastmele veel üks ühine tunnusjoon. Autode aknad ja uksed olid
ilmastikuoludest sõltumata kellel vähem, kellel rohkem paokil või pärani lahti.
Et ikka kõik aru saaksid, mis pagasnikusse peidetud on. Kui loogilist
mõttekäiku järgida, siis on ilmselge, et pagassi peidetu pidi olema pigem kuulda kui näha. Ja nii oligi. Auto
pagasiruum oli äärest ääreni täidetud autokassettraadioga (oli selline asi)
ühendatud Radiotehnika S-90 kõlarite või mõne muu saadaval olnud kõlarite ja
võimendite abil ehitatud helisüsteemiga.
Parklahämaruses valitses ikka
tõeline helide kakofoonia. Tiigi vastas parkinud rohelises Kadetis tahtis
Haddaway teada, mis on armastus (Haddaway – What is love). Mõned meetrid eemal
küsiti aga tumerohelises kahe uksega kolmese seeria bemmis kelleltki
halastamatult, et kuhu kurat ta läheb. (No Mercy – Where do You go). Aga ühes
valges Ford Sierras, mis oli pargitud Saare poe seina äärde, laulsid kaks venda neljandalt korruselt
hoopis sellest, kuidas unistused kohe ellu ärkama hakkavad (2 Brothers on the
4th floor” – Dreams will come alive).
Kombeks oli bassid nii üle
reguleerida, et väsinud kerega autode pagasnikuluuk ähvardas koos tagatiibadega
mööda Saare poe parklat laiali lennata. Aga võimalike kaasnevate kahjudega pidi
riskima, sest auto ja tümaka kombinatsioon oli ikka korralik “pussymagnet” ja “kindla peale” välja
minek. Mida oli näha ka alatasa ümber autode tiirelnud ja Dr. Albani, Corona
või Double You tümaka saatel põlvi võngutanud noorest latikaparvest. Kellest
peaaegu igaüks üleoleva hoiakuga ja hooletult
muusika saatel päid nõksutavate autoomanikega Ihaste põõsastike vahel
autodes ameleda unistasid.
Suurematel ja edukamatel
algajatel ärikatel ning rahabossidel hakkas kuskil 90-ndate keskpaigas
autokassetikas vaikselt CD-mängijaga asenduma. Samamoodi vahetus Anne turul
enne Poola kassette müünud
muusikaärikate tootevalik järk-järgult Poola CD-dega. Teiste seas sõitis
mööda Tartu auklikke tänavaid ringi ülipopp ja mitme tollase aasta mediaanpalga maksnud must Volkswagen Corrado,
üks helebeeži õlgkübaraga vene kaak roolis.
Lisaks parklasse kogunenud
noortekampadele ja tümaka käes üle roosteplekilise kere värisevate autode oli
parklas veel üks väga oluline objekt. Beežikas- kanapasapruunides värvides putka.
Vähemalt kaheksanurksest
metallmonstrumist sai muude asjade seas näiteks sentide eest Magna suitsupakist
ükshaaval sigarette osta. Või siis Bondi pakist. Aga tegijamad suitsumehed ning
-tšikid said endale üksikuid mentooliga Salemi või moodsa välimusega pikki ja
peenikesi More sigarette lubada. Ja väga
popp oli rebitava filtriga Barclay.
Otse loomulikult müüdi suitsu
ka paki kaupa, aga kellel keskkooliõpilastest ja veidi vanematest pärast rubla
minekut neid kroone korraga suures koguses ikka välja käia oli.
Kui kellelgi see võimalus oli,
siis lendas ta komeedina populaarsuse tippu, olles ümbritsetud nii kümmekonnast
suitsunäljas fännist: “Palun viska üks suits”, “Jäta mulle”, “Anna mahvi!”,
„Anna nüüd paar kõssi, ära põe!”. Paraku kustus suitsude eest ostetud
populaarsus üldjuhul koos viimase pakist jagatud koni kustumisega.
Tänastele suitsetajatele (ka
mittesuitsetajatele) tundub selline müügistrateegia umbes sama loogiline kui
R-kioskis lonkshaaval õlle müümine, aga ajad olid sellised. Eriti
tähelepanuväärseks teeb tolleaegse ükshaaval sigarettide müümise strateegia
kasutamise fakt, et seda tehti sisuliselt kahe kooli külje all. Ilmselgelt oli
aru saada ja ka ostjate sotsiaaldemograafiliste tunnuste järgi näha, et
nimetatud müügistrateegia oli peamiselt suunatud suitsetavatele
kooliõpilastele.
Samuti oli sellest putkast
90-ndate alguses võimalik valuuta, näiteks FIM-ide eest, kärakat osta. Näiteks
Belõi Aisti. Vigurpudelis. Või siis liitrist Royali 96-kraadist piiritust,
millest sai veega lahjendades nii umbes neli 40-kraadist viina.
Sellega seoses meenub veel üks
lugu, mis seda ajajärku hästi iseloomustab.
Kuna ühe minu sõbra vanemad
olid Soomega väga tihedalt seotud, siis eksis tema taskutesse aeg-ajalt lisaks
Jenkkile ja lagritsale mõni FIM (Soome mark). Nende taskusse sattunud fimmide
eest ostsime me ühel 1994-nda aasta reedesel õhtul “üheksakümnendate
R-kioskist” pudeli konjakit, mis tuli altkäemaksuna ühele meie 12. keskkooli
õpetajale anda, et kolme Annelinna kooli (12., 15. ja 16.) õpetajate
kokkutulekule sisse pääseda. Kes kurat seda täpselt mäletab, mis põhjustel me
sinna hirmsasti kibelesime, aga sisse me igatahes pääsesime. Ja tegelikult ka
kasumiga ära tulime.
Nimelt suutsime me kuskilt,
vist õpetajate toast, leida pedagoogide poolt unustatud või peidetud kolmveerand pudelit Royali piiritust, millest
saime lahjendamise teel umbes kolm 40-kraadise kangusega viina. Suurema osa
lahjendatust lahendasime me õhtu käigus loomulikult ära. Allesjäänud põhja
peitsime aga koolis kindlasse kohta ära.
Pean nüüd aastaid-aastaid
hiljem üles tunnistama, et segasime üritusest järele jäänud lahjendatud
Royali põhjast ja minu vanaema tehtud
punasesõstramahlast ühe korraliku tinktuuri, mille me julgematega järgmisel
nädalal nüüdseks kahjuks meie seast lahkunud legendaarse õpetaja Toomla eesti
keele tunnis ära jõime. Otse loomulikult ei teinud me seda siis, kui ta klassis
oli. Kasutasime selleks hetke, kui ta järjekordselt õpetajate tuppa telefonile
kutsuti. Tegelikult ei saa ma siiani aru, kuidas me klassiruumis hõljunud
lõhnadega vahele ei jäänud...
Seoses selle üritusega käis
õppealajuhataja Burajeva nädala jagu päevi klassist klassi uurimas, kas
kellelgi on aimu nendest kooliõpilastest, kes keelule vaatamata õpetajate
sõpruskohtumisele omavoliliselt sisse tungisid ja kellest keegi seitsmenda B klassi rõivistusse oksendas.
Kusjuures seda mäletan ma raudkindlalt, et meie need oksendajad ei olnud. Pigem
võis seda teha mõni üheksakümnendate imejoogiga liiale läinud õpetaja.
Tegelikult oli imeks pandav, et
keegi õpetajatest meid üles ei andnud, sest nii mõnegagi sai esimese korruse
eelklasside koridori kaetud pika laua taga “Noored on toredad” hõigete saatel
klaase kokku löödud. Kusjuures julgemad pidasid nooremapoolsete naisõpetajate
ja praktikantidega ka korralikud tantsulahingud maha.
Ja tegelikult oleks seoses
selle üritusega huvitav teada, kes korraldajatest üldse selle peale tuli, et
õpetajate joomapidu ning tantsupõranda valik eelklasside koridori kasuks teha.
Tavaliselt toimetasid seal nädala sees oma tegemisi ja pidasid lahtikäidavatel
vooditel lõunauinakuid nii kuue- kuni seitsmeaastased lapsed.
Kui nüüd Anne Centrumi ja
Satelliidi, aga ka seda ajastut üldisemalt kirjeldavate asjade juurde tagasi
tulla, siis on veel rääkimata ühest eespool põgusalt puudutatud teemast.
Riietusest.
Kõige ehedamalt iseloomustab
üheksakümnendate riietust sõnapaar “anti-mood”, mis tähendas seda, et kõik sobis,
kõike kanti ja kõik oli moes. Suur osa outfitist
oli pärit Soomest siia humanitaarabi või mis iganes kanalite kaudu sattunud
riietest.
Anne Centrumi tantsupõrandal
oli näiteks näha ühelt platvormkingalt teisele keksivaid retuusides jalapaare.
Värvivalik kõikus klassikalisest mustast kuni roosade, lilleliste ja
neoonvärvideni välja. Oli nii jalatalla
alla sangaga kinnitatud retuuse, aga ka pigem
jalgratturipükse meenutavaid poolpikki põlvedeni ulatuvaid retuuse.
Kohati olid retuusid nii popid,
et sõltumata 90-ndate tšikkide jalgade kujust ja massist või muudest tunnustest
oli nende jalgaajamine “must be”. “Kui su jalad pole retuusistatud, siis pole
sind olemas”. Retuusidesse topiti nii pikad kui lühikesed, peenikesed kui
jämedad, sirged kui kõverad, O- kui X-tüüpi jalad. Osade jämejalgade ja nende
otsas võdisenud sadulate kohta tekkis kahtlus, et retuusid on sinna otsa
venitatud seebi või vaseliini ja seitsme sõbranna abiga, sest muud moodi ei
tundunud see lihtsalt võimalikuna.
Kahjuks mõjus see riietusese
osade retuusifännide vaimsele ja füüsilisele tervisele üsna halvasti. Lisaks
sellele, et see häiris normaalset vereringet nii, et isegi näomaalingutega
liiale läinud tšikkide krohvikihi alt kumas kaame nägu läbi, vähenes oluliselt
ka nende aju verevarustus. Mis tõi
omakorda kaasa ka mõistuse kinnikiilumise.
Lisan soovoliniku hoiatava kõne vältimiseks kohe,
et paljudel tolleaegsetel kuttidel ei olnud ajuverevarustuse kinnikiilumiseks
tihtipeale isegi mingisuguseid riietusesemeid vaja, ja kohati oli asi nendega
palju hullem. Kuigi oma mõju avaldasid kindlasti ka sõltumata jalgade tüübist
jalga vägistatud strech-teksapüksid. Mis seal salata, ega ma tol ajal isegi
just geniaalsusega hiilanud...
Tantsupõrandal liikus ringi ka
kirjudes krõpsudega botastes ja lohvakatesse dressipükstesse peidetud tšikkide
jalgu, mis hooletult muusika taktis kaasa lohisesid. Nende paarilistena
figureerisid loomulikult maskuliinsema välimusega tossudes ja dressipüksistatud
kuttide jalad. Aga vahetevahel eksis teiste hulka ka mõni üksik teksapükse
kandev plika.
Sõltumata sellest, mis oli
punaseks lakitud varvaste otsas ja millega olid kaetud tšikkide jalad, pakiti
ülakeha väga äärmuslikesse riietusesemetesse. Oli nii lohvakaid kampsuneid, džempreid
kui nende lähemaid ja kaugemaid sugulasi. Või siis pitspluuse, värvilisi särke,
dressipluuse ja pusasid.
Mis puutus kuttide teksade
kandmisse, siis liikus neid teksapükstes ikka omajagu ringi. Teksadega kanti
nii teksa- kui flanellsärke, aga ka dressipluuse, pusasid ja kampsuneid, veste
ning nende erinevaid kombinatsioone. Aga väga “in” olid ka kapuutsiga pusad,
mida õhtu jooksul kordagi peast ei eemaldatud, isegi mitte tantsides ja
suudeldes. Samas olid tüüpide sagedaseks peoriietuseks ikkagi ka dressid,
millega kanti jalas nii mokassiine,
korvitosse kui ka kingi.
Mitte mingil juhul ei saa
mainimata jätta väga olulisi riietusesemeid, mis noorte täkkude
testosteroonitaseme sama kiiresti kerkima panid, kui tõuseb kraadikaasi
näit laualambi pirni vastu pandult.
Nabapluusid ja olematud miniseelikud.
Ehkki sõltumata ilmast ja keha
konditsioonist mindi nende kandmisega kohati ikka väga liiale. Osade kandjate puhul ei seostunud rindade all
lõppenud pluus mitte mingit moodi nabaga, kuna see ei olnud kogunenud rasvavaru
tõttu lihtsalt tuvastatav. Aga vähemalt ei olnud ohtu, et külm selle ära
võtaks. Mida jälle ei saanud väita
trimmis kõhtudega tšikkide kohta, kellel nimetatud kehapiirkond jahedamatel kuudel külmast sinine või sisuliselt jäätunud
oli.
Suitsuses tantsusaalis tippisid
peamise testosteroonitaseme ja kubemepiirkonna vererõhu tõstjana lukuga või
lukuta, nii lühikeste kui ka pikkade saabaste kohal asunud miniseelikud, mille
alt sadula alumised kaared peaaegu paistsid.
Külmast ja tuulest tekkinud
ohtudele vaatamata tagasid miniseelikud nende kandjatele korraliku õhuvahetuse.
Hoopis vastupidine lugu oli aga saabastega. Kuigi need tagasid kaitse nii külma
kui tuule eest, olid õhuvahetusega paraku väga kehvad lood. Saapad olid tehtud
sellisest materjalist, et juba pärast tunniajast kandmist võisid nende
jalastvõtmise protseduurile liiga lähedale sattunud saabastest kerkinud hõngu
tõttu pildi taskusse pilduda.
Kogu moeteema kokkuvõtteks võib
öelda, et ega erilist vahet olnud, kas tegemist oli koolitundide, trenni,
pidude või mis iganes koha või sündmusega. Eespool kirjeldatud riietumisstiile
peeti igal pool ja igal juhul sobivaks. Vaat sellised ajad olid...
Üllataval kombel olid nii Anne Centrumi kui hilisema Satelliidi
uksed minu mäletamist mööda lahti vähemalt viiel päeval nädalas. Kui need lahti
ei olnudki, siis leidus kuskil alati keegi, kes tundis kedagi, kellel olid
võtmed, ja midagi toimus seal ikkagi.
Ja veel. Nüüd tagantjärgele
meenutades tundub, et kohati kees suurem
elu pigem klubi ümbruses kui klubis sees.
Mis puutub nimevahetusse, siis
asjaosaliste sõnul peitus põhjus peamiselt tol ajal populaarsuse sabas jõlkunud räuskavas ja
tüli norivas etnilises rahvusvähemuses. Nimevahetusega loodeti uuesti nullist
alustada ja klubile uus maine tekitada, mis kahjuks enam ei õnnestunud. Selle
kurikuulsa keldriööklubi tegevus hääbus mõne aastaga.
Nendes ruumides, mis algselt oli kooli pommivarjend/lasketiir, hiljem ka jõusaal, pidasid mingil hetkel isegi neonatsid Hitleri sünnipäeva. Enam ei mäleta, mis klubi see tol hetkel parasjagu oli.
VastaKustutaKusjuures millalgi oli nendes ruumides ka algeline rockiklubi, nime ma kahjuks meenutada ei suuda.
KustutaSee pruun uks pildil oli arvutiklass, kus Möls õpetas noori Yamaha MSX1 arvutitel. Aasta võis olla 1987.
VastaKustutaEsialgu oli tegemist Sateliidiga ja hiljem noortekeskusega. Noortekeskuses avalikke pidusid ei toimunud, peod olid siseringi inimestele.
VastaKustutaNo on ikka kirjand,sellega oleks võinud oma teadustööd kaitsta
VastaKustuta