Kuidagi märkamatult hakkasid
minu ja mu soo- ning eakaaslaste unenägudes minimopeedi, mudelautode ja
plastmassist mängusõdurite asemel domineerima sootuks teistsugused elemendid.
Mõned aastad varem asendus
minimopeed väljaturritava kanalite vahetamise (keeramise) nupuga Elektronika
värvitelerist nähtud Pingviini jäätisega. Õigemini seda meelalt limpsinud
Ingrid Nigola jäätist limpsiva keelega. Ja plastmassist mängusõdurite asemel
figureerisid seebivahu vahelt vilksatavad noorte näitsikute paljad rinnad.
Mingil arusaamatul põhjusel kümblesid need alasti naised kaubamaja kodukaupade
osakonna müügiletile paigutatud pisikestes plastmassvannides. Nõuka aja lõpu unenäod hakkasid märku andma, et
kätte on jõudmas uue eluetapi algus ja tärganud huvi naissoo vastu. Kuidagi enesestmõistetavana
lisandusid huvide nimekirja ka suits ja “viin”.
Ajad olid selleks hetkeks
niipalju muutunud, et saime oma juhised vastassugupoole kehaliste iseärasuste,
nendeni pääsemise ja kasutusjuhendite kohta hoopis teistsuguse meediumi
vahendusel, kui meie eakaaslased mõned aastad tagasi.
Nemad pidid oma esimesed
teadmised nendest teemadest ammutama vanemate poolt teiste teoste nagu
“Ülesküntud uudismaa”, “Kaluri poeg” ja Tammsaare ning Tuglase “Kogutud teoste”
taha raamaturiiulisse peidetud kurikuulsast ja legendaarsest raamatust nimega
“Avameelselt abielust”.
Üleminekuaja
(vara)teismelistega olid aga hoopis teised lood. Meie põlvkonna õnneks või
õnnetuseks jõudis tolleaegseid elutubasid kaunistanud meetripaksuste
kineskoopidega Hitachidesse, Finluxidesse, Saloratesse ja Grundigitesse
läänemaailmas selleks ajaks juba
massiliselt levinud taevakanalite pilt. Koos selle pildiga saabusid
hilistel öötundidel, kui vanemad juba magasid,
helesinistele ekraanidele lopsakate rindade ja puhmas alakehasoengutega
ihualasti saksa naised. Nendega koos askeldasid ekraanidel “Hollarii juhhuu”,
“Ich komme” ja muude saksakeelsete hüüatuste saatel tirooli pükstest välja
hüpanud karvased saksa mehed. Ja teleriekraani nurka kaunistas justkui igavesti
särava päikesena salapärane, värvilist arbuusi meenutav plönn.
Saksakeelse nii-öelda “Avameelselt abielust”
filmiversioonide ekraanile jõudmise eest tuli tänulik olla ettevõtlikumatele
Annelinna, FI või ükskõik millises teises Tartu magalas elanud naabrimehele või
naaberkortermaja mehele, kes olid salapäraseid kanaleid pidi endale
satikomplekti muretsenud. Aga oli ka tehnikaspetsialiste, kes satelliidipanni
maakodu pööningult leitud käepärastest vahenditest ehitasid. Ja
elektrotehnilised vidinad tinutasid need oma aja geeniused teadus- ning
tehnikaajakirja “Horisont” vahel ilmunud skeemide ja õpetuste järgi kokku.
Abimaterjalidena läksid käiku kõikvõimalike erinevate Vene päritolu ning
saadaval olnud elektroonikavidinate osad ja mikroskeemid.
Meile Kalda tee 14-sse jõudis
see pilt tänu Matile, Saare poe kõrval asunud üheksakordse maja rõdule ilmunud
maakera suuruse satipanni omanikule. Aitäh, Sati-Mati!
Aga see kõik oli alles eellugu
ja algpõhjuste tutvustamine, mis avas meile, 13-aastastele poisikestele, ukse
meelemürkide maailma. Sest kuidagi iseenesest mõistetavana ühendas teismelise
aju omavahel Tallinna suitsud, Põltsamaa Kuldse ja juurdepääsu senini
kättesaamatus kauguses olnud vastassugupoole kurvilisteks muutunud kehadeni.
Ei kulunudki enam palju aega, kui
kolm tilka verd oli üheks talviseks keskööks kolme – Kaunase, Anne ja Kalda – tee ristil asunud korteris alkoholikuradile
antud.
Sellel 1991. aasta õhtupoolikul
seadsime koos kahe julgema eakaaslasega oma sammud Annelinna lõpus asunud sõnadega
“УНИВЕРСАМ”, “SÕPRUS” ja “SELVEHALL” “kaunistatud” koledavärvilise fassaadi taha
peitunud taarapunkti ning alkoholipoe
poole. Et seal taarapunkti viidud piimapudelite vastu saadud rublade eest paar
pudelit peeti ja kaks sinivalgetes värvides pakki Tallinna suitsu muretseda.
...värvilist arbuusi meenutav plonn...
VastaKustutaMis selle sat-programmi nimi võis olla ?
Minu mäletamist mööda oli see vist Sat-1.
Kustuta